CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 18, 2010

Ucapkanlah Terima Kasih

بسم الله الرحمن الرحيم

Setiap perkara yang kita lakukan, pastinya akan memberi kesan hasil daripada tindakan tersebut. Tidak kira sama ada ianya sesukar manapun mau pun perkara yg dianggap enteng..sesudah makan kesannya kenyang, apabila minum hilanglah dahaga..setiap perkara yang dilakukan sehari harian sama ada disedari atau tidak ianya membawa kepada pokok asalnya iaitu dosa dan pahala, yang pasti setiap kebaikan tetap dibalas dengan kebaikan, dan kejahatan akan mendapat hukuman yang setimpal dengan perbuatan tersebut samada di alam nyata maupun akhirat kelak..

Disini ada dua perkara, pertamanya kebaikan yang dilakukan menghubungkan terus manusia kepada ALLAH s.w.t iaitu perkara2 yang telah digariskan oleh agama dan keduanya kebaikan yang dilakukan turut memberikan manfaat kepada sesama manusia…kita selalu bersedih jika perkara-perkara yang dilakukan tidak mendapat balasan sebagaimana yang diharap-harapkan terutamanya jika harapan tersebut diletakkan setinggi2 nya kepada manusia tanpa mengingatkan diri kepada sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim..Perasaan hambar, marah, kecewa akan menyelubungi perasaan dikala hati tidak tenteram, hati yang dulunya mesra dengan keikhlasan, kini terasa dangkal..itulah yang berlaku jika manusia di jadikan tempat bergantung harapan..billion manusia di alam maya ini, makanya berbilion jugalah sifat dan karenahnya..sebilangan kecil sahaja yang ingin membalas kebaikan dengan kebaikan malah di era ini malangnya kebaikan turut dibalas dengan kejahatan..

orang berbudi, kita berbahasa” merupakan salah satu pepatah melayu dahulu kala yang selalu dijadikan pegangan dalam kehidupan seharian masyarakat melayu, kini seolah-olah begitu asing. Kini timbul satu persepsi ‘orang kebanyakan’ yang selalu mengatakan “jangan buat baik sangat, nanti orang pijak kepala”..ini bukan perkara yang baru, rasanya semua orang boleh mendengarnya di mana saja..Tiada yang dirisaukan, tiada yang peduli malah ramai yang menyokong..Namun jika difikirkan, ini adalah suatu yang membimbangkan, bayangkan jika manusia sudah menganggap kebaikan sesuatu yang tidak bermakna lagi, ucapan TERIMA KASIH sudah tidak didengari,.. Siapa yang nak buat baik lagi..

Ungkapan semudah TERIMA KASIH tidaklah semurah yang kita sangkakan..walaupun tidaklah diharapkan oleh keikhlasan, ianya mampu memberikan motivasi kepada insan2 yang menyumbangkan kebaikan agar terus beramal. Dalam bahasa sempoinya kira kredit untuk you lah..lagi baik jika kita mampu untuk menawarkan bantuan kepada mereka2 yang pernah membantu..Kita, bukanlah selalu di dalam kondisi yang baik sepanjang perjalanan di mayapada ini..bagai RODA, adakalanya diatas dan adakalanya dibawah, jika suka membantu insyaALLAH akan selalu dibantu..tapi bukanlah terus mengharapkannya daripada manusia,kerana setiap pertolongan itu adalah datangnya daripada ALLAH s.w.t..

T.kasih kerana membaca..

Friday, October 22, 2010

Enigma sekeping hati..












بسم الله الرحمن الرحيم

“YA TUHAN KAMI, JANGANLAH ENGKAU JADIKAN HATI KAMI CONDONG KEPADA KESESATAN SESUDAH ENGKAU BERI PETUNJUK KEPADA KAMI, DAN KARUNIAKANLAH KEPADA KAMI RAHMAT DARI SISI ENGKAU; KARENA SESUNGGUHNYA ENGKAU-LAH MAHA PEMBERI (KARUNIA)”

Hati?

Dalam konteks ni, macam tak sesuai lau aku gunakan istilah hati, sebb jika aku gunakan istilah hati, mungkin kita akan bayangkan 'hati' sebagai organ dalaman tubuh badan termasuk lah jantung, limpa dan sebagainya..Jika dinilai dari segi sains sememangnya hati yang baik akan membuatkan organ dan tubuh badan manusia bertugas dengan lebih sempurna..Begitu juga dengan hati/qalbu manusia, jika bersih dan tulus pasti akan membuatkan sang diri mampu menjadi manusia yang lebih baik..

Setiap insan ingin menjadi manusia yang baik, tapi untuk melakukan perubahan bukannya mudah, kita memerlukan kekuatan hati untuk terus konsisten..sesuai lah dengan sifat hati itu sendiri yang diciptakan oleh ALLAH s.w.t mudah berbolak balik mengikut kehendaknya..tu la sebabnya kadang2 kita rasa macam mudah nak menerima apa2, tapi, kadang2 sepantas kilat kita menolaknya..Hati mempunyai keajaiban yang berbeza dengan anggota/organ manusia yang lainnya..Jika kita lihat hati hanyalah segumpal darah, namun di dalam hati tesebut ada sesuatu yang tidak mampu dilihat, malahan hati itu sendiri yang mampu melihat apa yg tidak dapat dilihat oleh pancaindera dengan suluhan cahaya Ilahi..Hanya melalui hati juga manusia mampu berhubung dengan Allah s.w.t dengan berbekalkan keimanan yang teguh.

Setiap anggota yang dipinjamkan Allah s.w.t perlulah dijaga sebaiknya, bigitu juga dengan hati, yang selalu memerlukan penjagaan yang rapi kerana mudah atau susahnya untuk mendapatkan petunjuk ilahi ialah bergantung sepenuhnya pada kualiti hati yang kita miliki..so, jaga lah hati2 kita drpd dicemari virus2 yang sedang melanda hati2 manusia ni..kebanyakan kita tahu hati yang tidak dijaga itu boleh mengundang penyakit yang merbahaya, tapi kadang2 kita terlepas pandang sebab2 yang boleh mempengaruhi virus tersebut terus menyerang hati kita.."nak jaga hati ni kita mestilah jaga daripada keseluruhan perkara yang kita lakukan" teringat aku ngn kata2 seorang ustaz..aku fikir kalau tak tough memang susah..camner nak jaga anugerah ALLAH yang terlalu istimewa ni..aku cuma berkongsi apa yang aku igt jew..pemakanan kene jaga halal/haramnya..pandangan mata juga harus dijaga daripada melihat sesuatu yg tdk sepatutnya, lagi berkesan jika kita selalu mendampingi orang2 yang solleh sebabnya mereka akan mempengaruhi kita ke jalan yang benar, tambahan pula kita boleh meminta bimbingan daripada mereka..

Setiap anggota kita yang sakit sudah tentu kita akan pergi untuk mendapatkan rawatan, laptop hang sekejap jew dah risau cam nak giler, tak pasal2 anti virus jadi bahan makian..namun hati kita ni begitu sukar kita nak detect penyakit yang melanda..bagi pelajar macam aku ni dah tentu2 la matlamatnya di u ni untuk menuntut ilmu..kata imam as-syafie ilmu itu cahaya, cahaya takkan masuk kedalam hati yang gelap..mari lah kita renung2 kan..rawat hati2 kita dengan zikrullah dan memanjatkan doa kepada ALLAH s.w.t..apa yang aku tulis ni sekadar apa yang aku mampu kongsikan dan aku sentiasa memerlukan bimbingan..sesiapa yang mempunyai tips penjagaan/ merawat hati, bolehlah kongsi dengan aku..

Monday, October 18, 2010

Kelapa

بسم الله الرحمن الرحيم

Nampak jew pic kelapa ni, macam2 yang kiter fikirkan..lagi2 mereka yang favourite ngan air kelapa kan..cuaca sekarang ni pun x macam hot pulak, nak beli air kelapa pun kene beratur cam bayar bil..hehe..memang dah rezeki peraih kelapa la kan..hurm..sebenarnya bukan nak cerita sangat pasal kelapa ni, tapi agak terpengaruh jugak la dengan keenakan airnya, tu yang intro coretan aku ni lari sikit drpd apa yang aku nak bincangkan sebenarnya..
Aku suka belajar drpd pengamatan aku sendiri..cuba anda fikirkan apa manfaat buah kelapa..?(lorh..jangan ler asyik terigt air kelapa jew, tamat dah topik tuh,hehe) yups..tapi betul jugak, air kelapa boley diminum, sabut boley wat berus dan macam2 lagi la kalau nak di list kan manfaatnya..

" Penuntut agama adalah umpama setandan buah kelapa, ada yang gugur dibuat gulai untuk orang lain dan ada juga yang gugur kemudiannya ia bercambah "

kata-kata diatas merupakan kata falsafah seorang tokoh ulama' dan pendakwah daripada perak iaitu Allahyarham Haji Ghazali (al-fatihah). Kata beliau kelapa yang dibuat gulai itu menunjukkan kurang tersebar ilmunya manakala kelapa yang bercambah pula bagi orang yang dapat menyebarkan ilmunya sehingga dapat melahirkan para ilmuan..inilah apa yang dikatakan belajar daripada alam..kata-kata tersebut bukan sekadar sesuai untuk para pendakwah, tapi kalau kita luaskan skopnya ianya sangat sesuai kepada semua yang bergelar insan..kalau kita renungkan mampu kew kita jadi seperti kelapa yang bercambah tersebut, bukan setakat kelapa yang bercambah, walhal kelapa yang dibuat gulai pun kita x mampu..(gulai manusia mugkin lah..hehe)
Sedangkan kelapa mampu memberi manfaat kepada manusia, kenapa kita sebagai insan tak mampu memberi manfaat kepada insan lain malahan memberi bebanan dengan lambakan sikap2 negatif yang tidak mahu dibendung..ala..memanglah sebab kelapa tu memang dicipta untuk manusia..itulah jawapan yang perfect bagi insan yang malas berfikir..coretan ringkas ni adalah peringatan untuk diri aku sendiri dan anda yang mahu berfikir..

Sunday, October 17, 2010

Guru dan lilin

بسم الله الرحمن الرحيم

Kotak fikiran terbang melayang~susah nak gambarkan tentang apa yang aku rasa..cam exited jew..tapi seram2 sejuk pun ada..hehe..chitt! cam citer seram plak..sem depan, tiba waktu tok aku wat praktikum sbgai persediaan terakhir sebelum menjadi seorang pendidik..tu yang ngah pk2 kan persiapan aku ketika tu nanti..pulak tu kene kat kawasan bandar, pada fikiran aku mungkin agak rumit la jika dibandingkan dengan kawasan pekan2 yang kecil..

Tetiba teringat plak kata2 lecturer aku..katanya "penjawat am kat Malaysia ni, kalau kiter kumpulkan di padang, pastu, kiter amik sebiji batu, lalu kiter balingkan ke arah mereka, pasti akan terkena kepala guru" dengan nada yang spontan kata2 tersebut agak lucu didengari..hehe.. apa yang tersirat disini bahawa peratusan guru adalah yang tertinggi jika dibandingkan dengan yang lainnya..sesuailah dengan keperluan pendidikan yang semakin memerlukan transformasi di era globalisasi nih..

Pepatah mengatakan guru ni ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi..tapi jika difikirkan secara radikal, releven lagi kew pepatah tersebut pada zaman sekarang..hehe..tu cuma persoalan yang timbul dalam kerangka pemikiran aku jew..saja mencabar diri agar menjadi guru yang cemerlang jika diberi kesempatan di masa akan datang..aku bangkitkan isu ni selepas aku terbaca isu2 negetif tentang guru masa kini..ada yang kata guru tu macam lilin sebab mudah patah, senang cair dan macam2 lagi..tapi pada aku kerjaya guru tu adalah kerjaya yang mulia..(yups..thankz coz setuju..hehehe)


secawan kopi + secebis nota

بسم الله الرحمن الرحيم


Seperti semester2 lalu..time menjelangnya minggu peperiksaan jew mula lah serabut..kusut masai di buatnya..hehe..minggu depan bermulalah drama bersiri peperangan di dewan exam..for preparation macam2 yg student2 ni lakukan..lagi2 yg satu bac aku, sem akhir la katakan..nak study ni bukan mudah..blaja makan masa yang panjang, tapi nak fokus kejap jew pun susah..satu lagi, nak study ni pun nak kene ada mood, baru bersemangat..bile ak cakap cam tuh..member2 semua setuju jew..hehehe..semangat ni bile di cari mmg susah nak jumpe, tp..kdg2 dtg scara x sengaja..kekadang di kala hembusan angin petang menerpa, mungkin ketika menikmati jernihnya air di laut, kekadang ktika hamba sdg bersujud, bahkan,yang peliknya pada harumnya kuntuman bunga...hehehe..anehnye suatu yang bernama semangat nih..

Wednesday, July 14, 2010

~Bayangan lalu~


Dalam keheningan malam, kelihatan cahaya rembulan dan bintang yang begitu indah,

menerangi alam seolah-olah tiada lelah.. terusik kalbu akan dirinya, menjadikan malam yg indah ini diselubungi oleh kegelisahan, berjuta kata telah terlahir dari hati yg penuh dosa, kekalutan menyelimuti jiwa dikala malam menjelang..

bayang-bayang halus melingkari fikiran yg tidak jelas, sepi yg menjadikan bayang bayang itu slalu menghampiri tanpa henti, beribu bayangan hitam cuba menakluki fikiran, berjuta kata pula berusaha menepisnya, keyakinan yang digagahi seringkali cuba dipatahkan oleh bayangan hitam yg bgitu setia dan tanpa jemu menghampiri..tika ini, seolah-olah menjadi tawanan dalam peperangan bayangan diri..

malam terus berlalu tanpa menghentikan sedikit pun waktu..tubuh itu masih lagi kaku membisu..bibirnya masih lagi kemas tapi ternyata jiwanya celaru..memikirkan bayangan yg menerpa tanpa diundang..sekali lagi bayangan itu menyerusupi sesawang fikiran..namun berbekalkan segunung keyakinan, dirinya tersadar bahawa ini adalah satu amaran..

yup..!

amaran terhadap dosa-dosa yg telah dirinya usahakan...



Tuesday, April 27, 2010

Mudahnya melatah, sukarnya berubah (>,<)

بسم الله الرحمن الرحيم


Sebagai seorang aku, dirinya seringkali melakukan kesilapan.. yurp..itu sudah pasti..Aku hanya insan biasa. Tambahan pula, ramai yang mengatakan 'manusia tak dapat lari daripada membuat kesilapan’, yups..aku bukan tak setuju, tapi ia bukan bererti manusia perlu redha untuk terus kekal melakukan kesilapan kan?. Yang Pastinya kita mempunyai jawapan yang sama. Tapi bagaimana dengan Teenagers kiter? Bagaimana dengan mereka- mereka yang berjiwa ranggi?.

Gambaran pemikiran seorang teenagers " kadang-kadang aku rasa teruk, tapi aku masih memerlukan kesepontanan dalam hidup". KeSEPONTANan yang digambarkan disini adalah dari konteks interaksi sosial. Dalam proses interaksi sosial, kebanyakan kite terleka didalam pertuturan, perbuatan, gurauan dan sebagainya sehingga kite terlupa bahawa kite membawa imej seorang teenagers muslim. Namun aku percaya ramai diantara teenagers yang menginginkan perubahan... Their said " we need to change for our future" but why their not start from now? Jawapannya..mungkin kerana ;

Bagaimana aku nak menghadapi kengkawan aku?
Macam mana plak dengan boyfriend/girlfriend aku?
lepas ni aku tak boleh lepax shopping mall ag kew?
kalau jalan2, ak kene tunduk ke bumi jew kew?
haaa..mcm mana dgn lagu2 kegmaran aku? or kene dengar forum jew..
adui..tak leh lepax KFC lagi la lepas nih..

Berbagai-bagai persoalan yang timbul dalam pemikiran teenagers kiter..huh! kenapa aku terlalu mudah melatah, dengan ejekan, tomahan @ dipulaukan daripada kengkawan jika nawaitu itu ke jalan yang benar? mungkinkah aku terlalu goyah, sehingga sanggup membiarkan ia merobek keimanan dan kekuatanku? Ini baru nak wat transform..macam mana pula dengan amar makruf nahi munkar? ada bran?

Proses pembentukan jiwa bukanlah suatu yang mudah, ianya perlukan kesungguhan iaitu dengan cara bermujahadah. Asas kepada perubahan yang sebenar dan diterima Allah ialah iman. Seseorang yang bersungguh-sungguh memperbaiki dirinya akan menemui jalan yang melorong ke arah kebaikan dengan izin Allah..InsyaALLAH..

Mujahadah an Nafs merupakan kaedah yang digunakan untuk mendekatkan hubungan seseorang dengan penciptanya iaitu Allah s.w.t. Hubungan dalam bentuk rohani yang erat ini melahirkan seorang yang bersedia untuk tunduk dan patuh kepada penciptanya seterusnya akan membawa kepada menghayati sahsiah dan akhlak terpuji yang boleh dilihat melalui amalan zahir. Bertepatan dengan maksud sahsiah itu sendiri sepertimana yang disebutkan oleh Imam al Ghazali dalam bukunya Ihya’ Ulum al Din iaitu, sahsiah ialah aspek-aspek yang saling mempengaruhi antara sifat-sifat dalaman dan luaran. Ia bermaksud merangkumi aspek luaran iaitu tingkah laku yang dijelmakan dari sifat dalaman yang meliputi aspek emosi, sikap, motivasi dan sebagainya.

Dalam erti kata lain, tingkah laku jasad menggambarkan sifat rohani seseorang. Aku sentiasa berpesan kepada Aku dan kengkawan, agar sentiasa bermujahadah kerana ia sangat diperlukan oleh jiwa bagi mengelakkan dikuasai oleh nafsu yang sentiasa cenderung kepada kerosakan..Namun, Keikhlasan turut menjadi pokok didalam segala perbuatan .. Ketahuilah bahawa hati manusia yang ikhlas, para syaitan laknatullah tak mampu untuk bersarang dan menggoda..semuga kite sentiasa di dalam keredhaanNYA..InsyaALLAH..

“Roh kita asalnya `dekat’ dengan Allah. Apabila dijauhkan dari asalnya, dia akan terseksa, kesunyian, dan menderita seperti jiwa perantau yang tercampak di bumi asing. Sering gelisah dan mahu mengecap asal usul yang telah ditinggalkan. Jika rintihan hati kita diabaikan, akhirnya ia akan mati lantaran sakit rindu kepada asalnya. Bawalah kembali diri kita semua ke asal kita, bahawa kita dekat dengan Allah, jangan seksa jiwa dan hatimu. Dia merintih mahu pulang dari perantauan di dunia yang melekakan ini. Bawalah hati kita kembali ke asalnya. Asalnya yang sentiasa dekat dengan ALLAH".


There was an error in this gadget