CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 17, 2010

Guru dan lilin

بسم الله الرحمن الرحيم

Kotak fikiran terbang melayang~susah nak gambarkan tentang apa yang aku rasa..cam exited jew..tapi seram2 sejuk pun ada..hehe..chitt! cam citer seram plak..sem depan, tiba waktu tok aku wat praktikum sbgai persediaan terakhir sebelum menjadi seorang pendidik..tu yang ngah pk2 kan persiapan aku ketika tu nanti..pulak tu kene kat kawasan bandar, pada fikiran aku mungkin agak rumit la jika dibandingkan dengan kawasan pekan2 yang kecil..

Tetiba teringat plak kata2 lecturer aku..katanya "penjawat am kat Malaysia ni, kalau kiter kumpulkan di padang, pastu, kiter amik sebiji batu, lalu kiter balingkan ke arah mereka, pasti akan terkena kepala guru" dengan nada yang spontan kata2 tersebut agak lucu didengari..hehe.. apa yang tersirat disini bahawa peratusan guru adalah yang tertinggi jika dibandingkan dengan yang lainnya..sesuailah dengan keperluan pendidikan yang semakin memerlukan transformasi di era globalisasi nih..

Pepatah mengatakan guru ni ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi..tapi jika difikirkan secara radikal, releven lagi kew pepatah tersebut pada zaman sekarang..hehe..tu cuma persoalan yang timbul dalam kerangka pemikiran aku jew..saja mencabar diri agar menjadi guru yang cemerlang jika diberi kesempatan di masa akan datang..aku bangkitkan isu ni selepas aku terbaca isu2 negetif tentang guru masa kini..ada yang kata guru tu macam lilin sebab mudah patah, senang cair dan macam2 lagi..tapi pada aku kerjaya guru tu adalah kerjaya yang mulia..(yups..thankz coz setuju..hehehe)


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget