CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 22, 2010

Enigma sekeping hati..












بسم الله الرحمن الرحيم

“YA TUHAN KAMI, JANGANLAH ENGKAU JADIKAN HATI KAMI CONDONG KEPADA KESESATAN SESUDAH ENGKAU BERI PETUNJUK KEPADA KAMI, DAN KARUNIAKANLAH KEPADA KAMI RAHMAT DARI SISI ENGKAU; KARENA SESUNGGUHNYA ENGKAU-LAH MAHA PEMBERI (KARUNIA)”

Hati?

Dalam konteks ni, macam tak sesuai lau aku gunakan istilah hati, sebb jika aku gunakan istilah hati, mungkin kita akan bayangkan 'hati' sebagai organ dalaman tubuh badan termasuk lah jantung, limpa dan sebagainya..Jika dinilai dari segi sains sememangnya hati yang baik akan membuatkan organ dan tubuh badan manusia bertugas dengan lebih sempurna..Begitu juga dengan hati/qalbu manusia, jika bersih dan tulus pasti akan membuatkan sang diri mampu menjadi manusia yang lebih baik..

Setiap insan ingin menjadi manusia yang baik, tapi untuk melakukan perubahan bukannya mudah, kita memerlukan kekuatan hati untuk terus konsisten..sesuai lah dengan sifat hati itu sendiri yang diciptakan oleh ALLAH s.w.t mudah berbolak balik mengikut kehendaknya..tu la sebabnya kadang2 kita rasa macam mudah nak menerima apa2, tapi, kadang2 sepantas kilat kita menolaknya..Hati mempunyai keajaiban yang berbeza dengan anggota/organ manusia yang lainnya..Jika kita lihat hati hanyalah segumpal darah, namun di dalam hati tesebut ada sesuatu yang tidak mampu dilihat, malahan hati itu sendiri yang mampu melihat apa yg tidak dapat dilihat oleh pancaindera dengan suluhan cahaya Ilahi..Hanya melalui hati juga manusia mampu berhubung dengan Allah s.w.t dengan berbekalkan keimanan yang teguh.

Setiap anggota yang dipinjamkan Allah s.w.t perlulah dijaga sebaiknya, bigitu juga dengan hati, yang selalu memerlukan penjagaan yang rapi kerana mudah atau susahnya untuk mendapatkan petunjuk ilahi ialah bergantung sepenuhnya pada kualiti hati yang kita miliki..so, jaga lah hati2 kita drpd dicemari virus2 yang sedang melanda hati2 manusia ni..kebanyakan kita tahu hati yang tidak dijaga itu boleh mengundang penyakit yang merbahaya, tapi kadang2 kita terlepas pandang sebab2 yang boleh mempengaruhi virus tersebut terus menyerang hati kita.."nak jaga hati ni kita mestilah jaga daripada keseluruhan perkara yang kita lakukan" teringat aku ngn kata2 seorang ustaz..aku fikir kalau tak tough memang susah..camner nak jaga anugerah ALLAH yang terlalu istimewa ni..aku cuma berkongsi apa yang aku igt jew..pemakanan kene jaga halal/haramnya..pandangan mata juga harus dijaga daripada melihat sesuatu yg tdk sepatutnya, lagi berkesan jika kita selalu mendampingi orang2 yang solleh sebabnya mereka akan mempengaruhi kita ke jalan yang benar, tambahan pula kita boleh meminta bimbingan daripada mereka..

Setiap anggota kita yang sakit sudah tentu kita akan pergi untuk mendapatkan rawatan, laptop hang sekejap jew dah risau cam nak giler, tak pasal2 anti virus jadi bahan makian..namun hati kita ni begitu sukar kita nak detect penyakit yang melanda..bagi pelajar macam aku ni dah tentu2 la matlamatnya di u ni untuk menuntut ilmu..kata imam as-syafie ilmu itu cahaya, cahaya takkan masuk kedalam hati yang gelap..mari lah kita renung2 kan..rawat hati2 kita dengan zikrullah dan memanjatkan doa kepada ALLAH s.w.t..apa yang aku tulis ni sekadar apa yang aku mampu kongsikan dan aku sentiasa memerlukan bimbingan..sesiapa yang mempunyai tips penjagaan/ merawat hati, bolehlah kongsi dengan aku..

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget